Post Leeuwarden 2018

Vrijblijvens online archive voor redactie medewerkers
UX/UI Designer – Afstudeer project

Post Leeuwarden 2018 is een non-commercieel persbureau, die samen met journalistieke vrijwilligers artikelen produceert, die vrijblijvend te gebruiken zijn door andere mediakanalen. 

Het persbureau had nog geen eigen website of een middel om hun artikelen te tonen. Al een tijd liepen ze rond met het idee van een online database en/of online archief om hun artikelen beter vindbaar en toegankelijk te maken. 

Via een vrijwilligersnetwerk kwamen ze bij mij terecht. 

Aanpak:
Voor dit project heb ik gewerkt met Scrum om mijn designthinking te ondersteunen.

Onderzoek en Mock-up/concept

Door middel van een Cart-Sortingsessie met de opdrachtgever is er een beter beeld ontstaan van de opdracht en zijn er doelen geformuleerd voor het project.

Doel van het project:

Het mogelijk  maken om op een makkelijke en creatieve manier een archief te ontsluiten. Gebaseerd op de behoeften van specifieke gebruiker.

Om een goed ontwerp te kunnen maken, is het belangrijk een beeld te krijgen van de doelgroep. ‘Alle mediakanalen’ is een te grote groep. Om de doelgroep te afbakenen is er onderzoek gedaan.
Eerst zou er een enquête worden afgenomen, maar hiervoor waren niet genoeg deelnemers te vinden.
Een kleine selectie van de doelgroep was bereid tot gesprek en zodoende zijn er diepte-interviews afgenomen. Met deze methode kan de meeste informatie worden gehaald uit een kleine groep. Deze methode geeft mij ook de mogelijkheid om me te kunnen inleven in de doelgroep. 

Naast het doelgroeponderzoek is er ook een Archief opbouw analyse en een E-mailmarketing softwarevergelijking gedaan. 

Het onderzoek heeft ook gediend als inspiratiebron voor meerdere concepten, die tot mock-up’s uitgewerkt en aan de eindgebruikers & opdrachtgever voorgesteld. 

Onderzoek en Wireframe

Na overleg met de eindgebruikers en de opdrachtgever is er een mock-up gekozen. In deze mock-up is de mogelijkheid om zich te kunnen inschrijven voor een nieuwsbrief en een update e-mail* een belangrijke functie. Om de mock-up verder te kunnen ontwikkelen, was meer kennis van e-mailmarketing nodig.  

Dit was omdat de doelgroep, die bestaat uit redactiemedewerkers van kleine lokale ondernemingen, gewend is om voorstellen voor artikelen te ontvangen via de e-mail. De meeste hebben alleen hiervoor een speciale email aangemaakt.  

Elke dag komen lange lijsten aan voorstellen binnen. Hierin moet de nieuwsbrief en update e-mail* van de Online Collectie opvallen. Daarom is het CMS zo ontwikkelt dat het voor de opdrachtgever makkelijk is om doeltreffende e-mails te versturen. 

Het CMS heeft de volgende eigenschappen om e-mailmarketing te ondersteunen:

  • Contactlijsten bijhouden;
  • 2 verschillende e-mailtemplates (die getest zijn);
  • Regelen van de update e-mails;
  • Kan gekoppeld worden aan een e-mailmarketingsysteem voor de nieuwsbrieven. 

Om het bovenste te kunnen maken is er het volgende gedaan:

  • A/B test voor de e-mailtemplates;
  • Verdere verdiepingen in e-mailmarketing;
  • Doelgroeponderzoek;
  • Navigatie Card-Sortingsessies;
  • Navigatie Treesessies.

Dit alles is uitgewerkt tot een wireframe van de front-end en back-end. Vervolgens is deze getest op usabilitie. Na de test is de titel verandert van artikel-archief naar Online-Collectie en de Update e-mail* heet nu Alert e-mail*.

Ontwerp en Testen

Na het testen van de wireframe is er gewerkt aan het grafisch ontwerp. Deze heeft bijgedragen tot de toegankelijkheid van de Online-Collectie. De stijl is gekozen op basis van de feedback, die de opdrachtgever en eindgebruikers hebben gegeven, op 2 moodboards. 

De gehele Online-Collectie is vervolgens getest op usabilitie. Op basis van deze test zijn er voor het laatst aanpassingen gemaakt. Zo is het ontwerp uitgewerkt tot een functioneel document en grafisch document.